Som et KICK i mellomgulvet


INXS måtte sparke skikkelig fra for å bli superstjerner. Det er 30 år siden deres sjette album Kick erobret verden.

INXS’ fire første album gjorde dem til stjerner i hjemlandet Australia, men det var først med det femte albumet Listen Like Thieves det ambisiøse bandet omsider ble lagt merke til internasjonalt. Det la grunnlaget for suksessen som ble Kick til del, en suksess de færreste artister kan drømme om. I en tid der artister som U2, Madonna, Bruce Springsteen, Michael Jackson, Prince, George Michael og R.E.M. herjet hitlistene kom INXS som en «bat out of hell» med låter som «Need You Tonight», «New Sensation» og «Never Tear Us Apart». INXS gjorde vei i vellinga. Det tok bare litt tid…

I look around

Unsatisfied

At what they're giving me

But then I think

To myself

Is there someone else

Oh, who feels the same as me

Do you feel the same baby

Omtrent sånn var det nok for Michael Hutchence og Andrew Farriss, de to låtskriverne i INXS, og selvsagt også for resten av bandet; Andrews to brødre, Jon og Tim, Kirk Pengilly og Garry Gary Bears. De følte så definitivt at det var noe mer som ventet på dem der ute, og i 1985 og -86 turnerte bandet tungt og målrettet i Australia, Europa og ikke minst USA. Med singlene «What You Need» og «Listen Like Thieves» og et formidabelt rykte som liveband hadde de kraftig vind i seilene, og i januar 1987 gikk de i studio for å spille inn det som skulle bli Kick. Det var tid for å legge inn et ekstra gir.

 

 

Forut for Listen Like Thieves-albumet fra 1985 hadde INXS utgitt fire plater med en type synthbasert new wave som ikke skilte dem så fryktelig mye fra andre band som var aktive i den samme perioden. Mental As Anything, Men At Work, Icehouse og andre band fra «down under» dyppet pennen i det samme blekkhuset som primært britiske artister av typen Spandau Ballet, Nik Kershaw og Thompson Twins. Med varierende innslag av rock, funk og soul opplevde de at publikum gradvis omfavnet dem, men det tok altså tid før de ble lagt merke til utenfor hjemlandet.

Listen Like Thieves hadde INXS med hjelp av den engelske produsenten Chris Thomas klart å fusjonere rock og funk på en tilfredsstillende måte, men de manglet de helt store låtene. Thomas mente også at de hadde mer inne da de gikk i studio for å spille inn Kick. Han overtalte Hutchence og Farriss til å reise til Hong Kong for å skrive flere låter, og de kom blant annet tilbake med «Need You Tonight». Det var det som skulle til.

For å si det med en annen av hitsinglene fra Kick: INXS ble en «new sensation». Det var imidlertid ikke takket være bandets plateselskap Atlantic, og det tok litt tid. Bandet ble ikke en «new sensation» over natten.

 

 

INXS-manager Chris Murphy reiste til New York for å spille det ferdige albumet for Atlantics ledelse som umiddelbart avviste det de hørte. De var redde for at platens funk- og danceelementer ville fremmedgjøre INXS’ tradisjonelle rockpublikum, og tilbød Murphy en strøken million dollar for å spille inn platen på nytt. Murphy avslo tilbudet og klekket ut en plan. Han gikk til avdelingen for radiopromotion i Atlantic, bak ledelsens rygg, der han overtalte markedssjefen for collegeradioavdelingen til å «plugge» «Need You Tonight». Det gikk så det suste, og da andresinglen «Devil Inside» ble sluppet i februar 1988 bet også rockstasjonene på. Med fire strake Topp 10-singler i Amerika la INXS grunnlaget for en suksess som skulle følge dem karrieren ut, men som heller aldri lot seg overgå. Til det var Kick rett og slett FOR svær.

Merkelig nok nådde hverken albumet eller noen av singlene VG-lista her hjemme. Kick solgte imidlertid etter bare to måneder i butikk til platina i USA som den gang tilsvarte en million eksemplarer. Det var bare starten, og ved utgangen av 1989 hadde platen solgt mer enn fire millioner bare i USA der den lå i 79 uker på Billboard-lista og hele 22 av dem sammenhengende på Topp 10. Kick ble også en stor suksess hjemme i Australia, og ellers blant annet i England, Canada, Spania, Frankrike og Sveits.

 

 

Av totalt 12 sanger på platen ble det sluppet fem singler. De var i rekkefølge «Need You Tonight», «Devil Inside», «New Sensation», «Never Tear Us Apart» og «Mystify». Ikke bare er det fem knakende fine sanger, men de er også temmelig forskjellige. Det som forener dem er den krystallklare produksjonen og den åpenbare kvaliteten. Utover det er «Need You Tonight» å betrakte som den helt perfekte funkrockhybrid, en umiddelbart fengende låt med et riff det er umulig å beskytte seg mot. «Devil Inside» er nesten som en Rolling Stones-låt med et uimotståelig driv. «New Sensation» har også et riff som fester seg med en eneste gang, med udiskutabelt effektive funkelementer. «Never Tear Us Apart» har et storslått orkestralt arrangement som gir den et snev av powerballade, men den har noe mer, noe enda større over seg. «Mystify» er på sin side en ren poplåt, igjen med et solid driv, med veldig kule gitarer og et litt bluesaktig pianospill som løfter den det ekstra hakket.

INXS ble aldri større enn Kick, men det neste albumet X var slett ingen dårlig utfordrer, anført av den fantastiske singlen «Suicide Blonde». Både X og de påfølgende tre platene nådde VG-lista, så her hjemme tok det altså bare litt tid. I ettertid er sangene fra Kick blitt gjengangere på norske radiostasjoner, og det er nesten så du ikke tror at den ikke var en suksess i Norge den gang for 30 år siden. I dag virker det bare rart, så kjent som platen er blitt.

 

 

I anledning 30-årsjubileet relanseres Kick i forskjellige formater. Av størst interesse er en pakke med fire disker, som ikke minst inkluderer en splitter ny surroundmiks i Dolby Atmos, skapt av Giles Martin, sønnen til Beatles-produsent George Martin som nylig sto bak den nye stereomiksen av Sgt. Pepper. Disc 1 er selve Kick remastret på beste vis, mens disk 2 er identisk med bonusdisken som fulgte 25-årsutgaven med B-sider, demoer og alternative versjoner. Disk 3 inneholder remikser, og disk 4 er en Bluray med Dolby Atmos-miksen og promovideoene som ble laget i sin tid. Det utgis også en dobbel vinylutgave med albumet på såkalt half speed mastering på 45 RPM. Ingen tvil om at den låter som en kule.

Samtidig blir resten av de ti opprinnelige INXS-albumene som ble sluppet i den store vinylboksen i 2014 gjort tilgjengelig enkeltvis. Løp og kjøp!

Erik Valebrokk (erikvalebrokk.no), november 2017

Hør INXS Kick 30 her


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *